Nadat de leerlingen hebben gelezen waaruit stand-up comedy bestaat, kan er geopteerd worden om een hoekenwerk te doen om deze leerstof in te oefenen.

Dit hoekenwerk bestaat uit de volgende hoeken:

  • blunder: de leerlingen vertellen elk één gênant (al dan niet waargebeurd verhaal). Hierdoor ontwikkelen de leerlingen meer spreekdurf. 

  • ABC: de leerlingen denken na over de kenmerken van stand-up comedy en zoeken bij elke letter een woord. Dit woord begint met de letter die gevraagd wordt. Bv. A = appel, B = banaan, C = citroen...

  • kwartet: de leerlingen spelen kwartet.  Hierdoor herhalen ze de kenmerken van stand-up comedy en maken ze kennis met enkele komieken.

  • nonsens: de leerlingen trekken om de beurt één situatie en één woord. De situatie vertellen ze aan hun groepsleden, maar hun woord niet. Ze krijgen 10 seconden om na te denken hoe ze hun woord in de situatie kunnen verwerken. Vervolgens krijgen ze één minuut de tijd om te praten om zo hun verhaal te vertellen. Na het verhaal moeten de groepsleden raden welk woord in de situatie verweven zit.
    Door deze hoek leren de leerlingen om te improviseren, net zoals komieken moeten doen.

 

Klik op de link hieronder om het hoekenwerk te downloaden.

hoekenwerk stand-up comedy.pdf (929980)

nonsense.pdf (500374)

 

Puntenverdeling

Ik zou ervoor opteren om de leerlingen die naar de presentatie kijken, ook een deel van de punten te laten geven. Deze punten tellen voor 20% mee (5 punten van de leerlingen en 20 punten van de leerkracht).

Klik op de link hieronder om de verschillende puntenlijsten te downloaden.

puntenlijst voor de leerlingen
obersvatiepapier leerlingen.pdf (184047)

puntenlijsten voor de leerkracht
puntenverdeling.pdf (228178)
puntenverdeling per leerling.pdf (258245)
leeg excelbestand (punten).xlsx (10243)

Beste leerkracht

Deze webquest is gemaakt voor het vak fictie binnen PAV.
Hij is vooral toegespitst op de doelgroep 6de middelbaar, maar kan, mits enige aanpassing, gebruikt worden in lagere graden.
Ik hoop dat u in deze webquest enkele ideeën kan opdoen en u kan inspireren om lessen PAV anders aan te pakken.

De website

Ik dank deze website aan de gratis dienst van www.webnode.be. Zij bieden een gratis link aan waarmee je aan de slag kan met je eigen website.
De basisfunctie van deze webite zijn zeer gemakkelijk te hanteren en heel gebruiksvriendelijk.
Je kan je website naar je eigen hand zetten en dingen veranderen die bij jou of jouw thema passen.
Eén van de negatievere kanten van deze website is zeker de manier waarop je afbeeldingen moet invoegen. Dit verloopt niet altijd even makkelijk.
Nog een negatief punt is dat de Youtube-filmpjes niet tussen de tekst geplaatst kunnen worden.

 

De lesplandoelen

De lesplandoelen die doorheen deze webquest geoefend worden zijn:

Informatieverwerving en –verwerking

2. Zelfstandig en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie vinden
    en selecteren uit geschreven teksten en ICT-bronnen.
3. Over de gevonden informatie reflecteren. Informatie uit ICT-bronnen.

Individueel werk en groepswerk

16. Zelfstandig opdrachten in groep realiseren via volgende stappen:
-       het overleg;
-       de planning;
-       de organisatie;
-       de uitvoering.

VOET
Context 7: Socioculturele samenleving
samenwerken

1. Beschrijven de dynamiek in leef- en omgangsgewoonten, waarde en normen in culturele groepen.

 

Hierbij dank ik u voor uw tijd en hoop ik dat ik u met deze webquest heb kunnen inspireren om grootse dingen te presteren en bereiken in uw les(sen).

Met vriendelijke groeten

Natasja Meeusen